Co powinien zawierać dobry opis projektu?

Opis projektu to Twoje pole do popisu – wykorzystaj je dobrze! W prosty i zrozumiały sposób musisz przedstawić siebie i Twój pomysł, a także przekonać użytkowników do jego wsparcia. Nie ma wzoru idealnego opisu, ale przedstawiamy kilka sprawdzonych rad!

Wyobraź sobie, że wsiadasz do windy w pięknym biurowcu i musisz zainteresować poważnego inwestora Twoim projektem, zanim dojedziecie na najwyższe piętro, na którym on wysiądzie. Tak zwany „elevator speech” to popularna krótka forma prezentacji pomysłów w atrakcyjny sposób. Warto w podobny sposób myśleć o opisie projektu, żeby osoby które chcą się z nim zapoznać dowiedziały się kto? co? w jaki sposób? oraz dlaczego jest to ważne?, zanim najadą kursorem na przycisk zamykania przeglądarki.

Pisz krótko i na temat

W czasach zalewu informacji internauci poświęcą Ci tylko chwilę swojej uwagi. Staraj się używać zrozumiałych zwrotów i wyeksponuj najważniejsze treści, starając się by opis był krótki i rzeczowy. Jednocześnie nie możesz pominąć istotnych informacji i szczegółów dotyczących Twojej kampanii. Dobry przykład można znaleźć w projekcie „T.ETNO

Jestem muzykiem grającym na perkusji, perkusjonaliach i różnorakich instrumentach etnicznych. Kolekcjonuję instrumenty z różnych stron świata (obecnie mam ich ponad 100) i uczę się na nich grać, co wymaga ode mnie przyswajania bardzo różnych, często wręcz dziwacznych technik gry. Dużą część mojej kolekcji można zobaczyć i posłuchać na stronie: http://tomaszdrozdek.info/

Bądź szczery

Internet stwarza barierę w komunikacji i dobry filmik, ani intrygujący opis nie zbudują Twojej wiarygodności w oczach użytkowników myseed.pl jeśli nie będziesz uczciwy. Spróbuj pisać bezpośrednio i prosto z serca, nie pomijając ważnych szczegółów, nawet jeżeli mogą być one niewygodne.

Multimedia

Jak wiadomo, obraz sprzedaje lepiej niż tysiąc słów. Jest zrozumiałe, że w przypadku wielu projektóp nie można zaprezentować ostatecznego efektu ich realizacji, ponieważ będzie to możliwe dopiero po zakończeniu procesu realizacji. Spróbuj jednak uzupełnić opis projektu o wszelkie materiały, które przybliżą Twoją ideę i formę tego, co chcesz osiągnąć.

Aktorzy Teatru Avatar zachęcają do przesłuchania fragmentów Pieśni Bugajów, by pokazać czego mogą się spodziewać wszyscy wspierający po płycie, którą chcieliby wydać. Pokazują także niesamowite zdjęcia ze swoich spektakli.

Odpowiedz, a nie prowokuj pytania

Większość osób, które chcesz zainteresować i porwać swoim pomysłem nie zna wielu szczegółów, dlatego postaraj się odpowiedzieć na kluczowe pytania jakie mogą przyjść do głowy wspierającym.

Co sprawia, że chcesz zrealizować opisywane przedsięwzięcie?

Czy masz doświadczenie w realizacji podobnych projektów?

Jakie jest uzasadnienie dla celu finansowego?

Chwal się

Nikt nie lubi chwalipięt, ale w przypadku gdy walczysz o zaufanie obcych osób warto pokazać osiągnięcia, inne projekty oraz posiadane doświadczenie. To uwiarygadnia Ciebie jako projektodawcę i dowodzi tego, że będziesz potrafił zrealizować projekt.

Autor projektu T.ETNO pisze o różnych projektach, w które jest zaangażowany w tym gre w zespole Makabunda, czy występy z kabaretem MUMIO.

Przemek Corso potwierdza swoje zdolności wklejając recenzje swojej poprzedniej książki.

Linki do zewnętrznych stron

Opis nie może być długim wypracowaniem zawierającym najdrobniejsze szczegóły. Nie zapomnij jednak, żeby wskazać użytkownikom myseed.pl link do dodatkowych materiałów – prezentacji, filmików, Twoich profili w mediach społecznościowych, prywatnej strony itd.

Call to action

Dobry pomysł, rzeczowy opis i interesujące multimedia – uwaga internauty zdobyta, ale co dalej? Wykorzystaj atencję i powiedz co powinna zrobić osoba, która chce Cię wesprzeć.

W projekcie „To Ty jesteś Wizjoner” wyeksponowano tekst „!!! Zostań Wizjonerem i stań się posiadaczem tego ekskluzywnego wydania !!!”

Dodatkowe materiały

Jeżeli masz dużo grafik, zdjęć, czy filmów, którymi chcesz się podzielić z internautami, pamiętaj że przez cały czas trwania projektu możesz dodawać je w zakładce „Aktualności”. Zaplanuj wykorzystanie tych treści tak, by w Twojej kampanii stale pojawiały się nowe, atrakcyjne wiadomości!

Doświadczenie innych osób

Choć nie ma uniwersalnych zasad stworzenia idealnego opisu projektu, warto skorzystać z doświadczeń innych projektodawców. Skorzystaj z systemu wiadomości prywatnych na myseed.pl i zapytaj innych projektodawców o zdanie. Dowiedz się jakich zmian dokonywali, a także dopytaj o przemyślenia dot. projektu.

Testuj

Przygotowałeś opis? Podeślij jego treść kilku bliskim osobom i zapytaj, czy rozumieją Twój przekaz, dowiedz się czy byliby zainteresowani wsparciem projektu. Uwzględnij te uwagi, pierwsze opinie będą niezwykle cenne.

ad1

Autor: Zespół MySeed

MySeed.pl to ekosystem społecznościowego finansowania przedsięwzięć. Zapraszamy na http://myseed.pl!

Udostępnij wpis znajomym

Dodaj komentarz